Versión en español Subscriptions | Contact | ISSN 1405-6666
RMIE Number 62
Volume XIX
JULY-SEPTEMBER, 2014
Consejo Mexicano de Investigación Educativa Thematic section : Autobiography and Education: Traditions, Dialogues, and Methodologies

Search

 

Some Mental Objects Related to Elementary Teachers’ Concept of Volume

Mariana Sáiz Roldán
Number 18, Volume VIII. MAYO-AGOSTO de 2003

Abstract

En este artículo se exponen algunos resultados de una investigación centrada en las concepciones de maestros de primaria sobre el concepto volumen y su enseñanza. La evidencia que permitió obtener una caracterización de estas concepciones consiste en transcripciones de grabaciones, en audio y video, de las sesiones de un taller de actualización sobre dicho concepto matemático y las respuestas a algunos cuestionarios aplicados a los asistentes. El marco teórico metodológico, basado principalmente en: a) estudios acerca de concepciones de maestros, b) un análisis fenomenológico (Freudenthal, 1983) del concepto volumen, c) trabajos relacionados con los procesos de enseñanza y aprendizaje del concepto, y d) un análisis de diferentes modelos de enseñanza para el volumen, sustentó el diseño de los instrumentos de toma de datos y el escrutinio de la información obtenida. Para los resultados se diseñó una taxonomía de categorías de análisis que permitió analizar el discurso de los maestros.

Resumen

This paper presents the results of a research study centered on elementary teachers’ notions of the concept of volume and the teaching of the concept of volume. The evidence that provided a characterization of these conceptions consists of transcriptions of audio and video recordings, of a teacher workshop on this mathematical concept, and attendees’ responses to questionnaires. The methodological framework is based principally on: a) studies of teachers’ conceptions; b) a phenomenological analysis (Freudenthal, 1983) of the concept of volume; c) studies regarding the processes of teaching and learning the concept; and d) an analysis of different models for teaching the concept of volume. These elements sustained the design of the data collection instruments and the examination of the information obtained. A taxonomy of analytical categories was designed for the results, in order to analyze the teachers’ discourse.


Full text in PDF format



Statistics

This article has been read 1273 times from January 1st of 2007.

HomeCurrent issueArchiveSearchUpcoming TopicsInformation for AuthorsEditorial Policy
Publishing committeeSubscriptionsREDALyC (Network of Scientific Journals)StatisticsContact
Terms of usePolicy of privacy
RMIE your home pageAdd RMIE at favorites

Copyright © 1996-2007 by COMIE A.C. All rights reserved.
Phone number and Fax: +52 (55) 3089-2815 and +52 (55) 5336 5947