Versión en español | Subscriptions | Contact | ISSN 1405-6666 |
Consejo Mexicano de Investigación Educativa | Thematic section : |
|
Search
Antinomies, Delemmas and False Premises That Condition University ManagementCarlos Mario Lopera PalacioNumber 22, Volume IX. JULIO-SEPTIEMBRE de 2004 AbstractThe new panorama of the development of knowledge, globalization, economic difficulties and the complexity of university culture impels university directors to review the commitments and scope of their action. The direction and government of these institutions not only demand broad knowledge of the substantive functions of higher education and its competitive setting, but also an understanding of the university world as a reality that must be managed in organizational terms; university administrations must have the prudence necessary to change directions without affecting predefined governance, and sufficient character to confront contrary judgments and dilemmas of academic development that often contribute to clouding the institutional profile. ResumenEl nuevo panorama que plantean el desarrollo del conocimiento, la globalización, las dificultades económicas y la complejidad propia de la cultura universitaria impelen a los directivos universitarios a revisar los compromisos y el alcance de su gestión. La dirección y gobierno de estas instituciones no sólo demandan un gran conocimiento de las funciones sustantivas de la educación superior, y de su entorno competitivo, sino también una aprehensión del mundo universitario como una realidad que debe ser manejada organizacionalmente, con la prudencia necesaria para cambiar en plena marcha sin afectar el norte predefinido –gobernabilidad– y el carácter suficiente para tomar posición ante juicios contrarios y dilemas propios del desarrollo académico que, muchas veces, contribuyen a nublar el perfil de las instituciones. Full text in PDF formatStatisticsThis article has been read 2663 times from January 1st of 2007. |