Versión en español Subscriptions | Contact | ISSN 1405-6666
RMIE Number 60
Volume XIX
JANUARY-MARCH, 2014
Consejo Mexicano de Investigación Educativa Thematic section : Educación intercultural bilingüe en Latinoamerica: papel de la ayuda internacional

Search

 

Orígenes de la institucionalización de la investigación educativa en México

Norma Georgina Gutiérrez Serrano
Number 5, Volume III. ENERO-JUNIO de 1998

Abstract

This article summarizes part of an investigation in which central interest is focused on analysis of institutional construction processes that developed at three renowned centers of educational research in Mexico: the Center of Educational Studies (CEE), the Department of Educational Research (DIE) of the Center for Research and Advanced Studies (CINVESTAV), and the Commission of New Methods of Teaching (CNME) of the National Autonomous University of Mexico (UNAM), the latter one a major antecedent of the now defunct Center of Research and Educational Services (CISE). This paper offers a general description of the institutional analysis that supported studies and arguments that sustained the origins of educational research in Mexico, as well as a characterization of this research in terms of a new type of educational knowledge and finally a review of the strategies and processes of institutional construction that gave rise to the three centers I analyzed.

Resumen

El artículo resume parte de una investigación, cuyo interés centra/ consistió en analizarlos procesos de construcción institucional que se desarrollaron en tres centros reconocidos como importantes en la investigación educativa en México: el Centro de Estudios Educativos (CEE), el Departamento de investigaciones Educativas (DIE) del Centro de investigaciones y Estudios Avanzados (CINVESTAV) y la Comisión de Nuevos Métodos de Enseñanza (CNME) de la UNAM, esta última como un antecedente importante del extinto Centro de investigaciones y Servicios Educativos. En este documento se presenta una descripción general del análisis institucional en que se soportó el estudio, los argumentos que fundamentan la ubicación de los orígenes de la investigación educativa en México, una caracterización de ésta como un nuevo tipo de conocimiento sobre lo educativo y una revisión de las estrategias y procesos de construcción institucional que dieron lugar a la conformación organizativa de los tres centros que se analizaron.


Full text in PDF format



Statistics

This article has been read 1684 times from January 1st of 2007.

HomeCurrent issueArchiveSearchUpcoming TopicsInformation for AuthorsEditorial Policy
Publishing committeeSubscriptionsREDALyC (Network of Scientific Journals)StatisticsContact
Terms of usePolicy of privacy
RMIE your home pageAdd RMIE at favorites

Copyright © 1996-2007 by COMIE A.C. All rights reserved.
Phone number and Fax: +52 (55) 3089-2815 and +52 (55) 5336 5947